Протягом усього
періоду навчання студент проходить
кілька етапів, які характеризуються типовими кризами. Однією з найскладніших, з
психологічної точки зору, є криза
адаптації до умов навчання у вищому навчальному закладі, або її ще
називають „криза першого курсу”.
Для цього стану
є характерним дезорієнтованість, емоційна нестабільність, тривожність, гостре
переживання відчуженості, низька результативність, неадекватність затрачених зусиль,
страх перед невизнанням та ін.
Причина цього –
не лише переїзд і зміна звичного місця проживання, найбільш складною є потреба
за короткі терміни звикнути та пристосуватися до нового міста, людей та
незвичної ситуації навчання.
Варто знати,
що виділяють кілька аспектів процесу
адаптації до умов навчання у вищому навчальному закладі.
Перш за все, це
професійно-педагогічна адаптація..
Змістом
проблеми професійної адаптації є :
· змінюється форма навчання та
оцінювання;
· інші вимоги до змісту та стилю
викладання;
· несформованість здатності
вчитися самостійно, контролювати й оцінювати себе, вміння розподіляти час для самостійної
підготовки;
· для сільської молоді проблемою
є недостатньо високий освітній рівень для успішного оволодіння знаннями;
· методи навчання у технікумі
інші, ніж у школі;
· відсутність навичок
самостійної роботи та роботи з літературою;
· особистість викладача;
· ще зі школи залишається так
звана "психологія трійки” – намір вчитися невчивши.
Другий аспект процесу адаптації – це соціально-психологічний. Він
виявляється у складності пристосування індивіда до групи, побудові
взаємовідносин з нею, напрацювання власного стилю поведінки. У новій соціальній
ситуації молода людина змушена руйнувати старі стереотипи, установки й
виробляти нові моделі поведінки, звикати до інших вимог і правил.
У цьому аспекті
труднощі полягають у ефективності входження студента в певну систему
Студент протягом усього першого семестру знаходиться у постійному
напруженні. Для однієї людини процес входження в колектив студентів і звикання
до нових умов протікає легко й невимушено, майже непомітно, а для когось цей
період може становити серйозну проблему, і стрес, який супроводжує перші тижні
навчання, проявлятиметься досить гостро й триватиме протягом кількох місяців.
Все це залежить від особливостей самої дитини, але в будь-якому разі через це
доводиться пройти кожному.
Дуже
багато залежить від викладачів, на яких покладається найвідповідальніша місія –
підтримати, навчити, виховати особистість. Аби полегшити для першокурсників
процес входження в нове оточення,
куратори груп Полтавського кооперативного технікуму, створюють всі умови для
формування здорового морально-психологічного клімату у групах. Працюють
над згуртуванням колективу та дбають про те, щоб у міжособистісних
відносинах переважали дружні, гармонійні, довірливі відносини.
|